Dla uczniów
OFERTA WARSZTATÓW dla uczniów
1. Odkrywanie własnych talentów, jako źródło wzmacniania samooceny – 2h
Celem warsztatu jest wspieranie młodych ludzi we wzmocnieniu samooceny poprzez identyfikację nieoczywistych talentów, mocnych stron, które posiada każde dziecko mimo, że często nie są one widoczne w szkole. Samoocena silnie koreluje z poczuciem dobrostanu psychicznego.
Zatem zdrowa samoocena potrafi pełnić istotną rolę w zapobieganiu kryzysowi psychicznemu, sprawia bowiem, że młodzi lubią, cenią, akceptują siebie i dopuszczają możliwość popełniania błędów,co w obliczu konieczności radzenia sobie ze stresem szkolnym jest istotnym czynnikiem ochronnym.
Na warsztacie poprzez budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, samopoznanie, identyfikację mocnych stron oraz indywidualnych predyspozycji, dzieci uczą się traktować odmienności i niepowtarzalność każdego z nich jako zasób i wartość, a nie powód do dyskryminacji.
2. Trening umiejętności społecznych (empatia, asertywność w relacjach z innymi, skuteczna komunikacja, zarządzanie emocjami) – 2h
Mając na względzie zjawisko samotności życiowej, której doświadcza co trzeci uczeń w Polsce konieczne jest rozwijanie u młodzieży kompetencji społecznych, które umożliwią im budowanie pozytywnych relacji i współpracy z innymi. Wyniki międzynarodowego badania PISA z 2022 roku ujawniły, że polska młodzież w obszarze kompetencji emocjonalno-społecznych znalazła się poniżej średniej krajów OECD.
Na treningu uczniowie nabywają umiejętności:
• rozpoznawania własnych emocji i zarządzania nimi,
• konstruktywnej komunikacji z elementami asertywności,
• reakcji empatycznych w relacjach z innymi,
• wyrażania swoich potrzeb zgodnie z Porozumieniem bez Przemocy,
• budowania relacji opartych na szacunku, życzliwości i akceptacji dla odmienności innych
3. Stop bullying – przeciwdziałaMY przemocy rówieśniczej i hejtowi w naszej klasie – 2h
Celem warsztatu jest uświadomienie uczniom, czym jest postawa akceptacji dla odmienności każdego z nich, będąca alternatywą dla przemocy rówieśniczej (ja jestem OK i Ty jesteś OK – mimo, że się różnimy). Uczniowie dowiedzą się, czym jest empatia poprzez ukazanie im perspektywy drugiej osoby oraz jaki wpływ ma ich zachowanie na innych. W trakcie zajęć zrozumieją, że niepowtarzalność i różnorodność każdego z nich, w obszarze mocnych i słabych stron, stylu bycia,wyglądu, temperamentu i zainteresowań, jest wartością, a nie powodem do dyskryminacji i odrzucania. Poznają zjawisko bullyingu szkolnego poprzez zrozumienie różnic między przemocą, a naturalnym konfliktem.
Uczestnicy będą mieli okazję poznać prawdziwe pobudki osoby stosującej przemoc oraz skuteczne sposoby radzenia sobie z nią i dlaczego warto reagować. Wybiorą 2 ambasadorów empatii w klasie – dziewczynę i chłopca, którzy będą czuwać nad tym,by każdy w klasie czuł się akceptowany, bezpieczny i traktowany z szacunkiem. Do ambasadorów będzie można również zwrócić się w sytuacji, gdy ktoś poczuje się dyskryminowany przez kolegów z klasy. Na zakończenie wspólnie stworzą KONTRAKT zachowań nieakceptowalnych w ich klasie i razem z wychowawcą podpiszą się pod nim, zobowiązując się do jego przestrzegania.
4. Mediacje rówieśnicze – jako sposób rozwiązywania sytuacji konfliktowych – 2h
Celem warsztatu jest zwiększenie świadomości i wiedzy uczniów na temat prawidłowej komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów poprzez mediacje.Uczniowie, dzięki uczestnictwu w procesie mediacji, nauczą się rozwiązywać konflikty między sobą w sposób, który pozwala im spojrzeć na sytuację z innej perspektywy.
Pozwoli im to zrozumieć własne błędy oraz skuteczniej naprawiać ewentualne szkody. Mediacje uczą empatii, szanowania różnorodności poglądów i przekonań, tolerancji i szacunku wobec innych oraz świadomości, że różnice mogą być źródłem wzbogacenia dla wspólnoty. Uczą się, że zamiast wzajemnych oskarżeń, można postawić na konstruktywną dyskusję, co prowadzi do efektywnego rozwiązania problemów. Dzięki temu uczniowie nabywają umiejętności radzenia sobie z konfliktami w sposób pokojowy i konstruktywny.